College van Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs

Bijna een jaar na het staken van de activiteiten van Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) is op 21
oktober door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) het platform Luchtvaartfeiten.nl gelanceerd.
Oudgedienden van PNL en studenten en docenten van de HvA hebben enkele maanden geleden
onder mijn leiding de handen ineen geslagen om het delen van kennis met factsheets voort te
kunnen zetten. Het doel van de factsheets is om feitelijke informatie rond actuele luchtvaart thema's
te verstrekken aan stakeholders binnen en buiten de luchtvaartwereld. Besluitvormers, politiek en
media maken deel uit van de groep stakeholders evenals bedrijven in de luchtvaartsector.
Wat mij betreft is de behoefte aan feitelijke informatie over luchtvaart bij politiek en publiek
onverminderd groot. De Aviation-studenten van de HvA beschikken over deze kennis en hebben nu
een platform om deze informatie helder en objectief te delen.


Lancering Luchtvaartfeiten.nl


Tijdens de feestelijke lancering vandaag (21 oktober) ontvingen op de Hogeschool van Amsterdam
voorzitter René van Doorn en directeur Frank Jansen van de Netherlands Aerospace Group de eerste
factsheets, uit handen van de honours-studenten van de opleiding Aviation.

 

 luchtvaartfeiten

Van links naar rechts: Joris Vlaming (PNL/KLM/HvA), René van Doorn (NAG), Robert Jan de Boer

(HvA), Karin Elbers en Mitchel Pappot (honours studenten HvA), Frank Jansen (NAG) en Geert

Boosten (HvA).

 

 

Factsheet Human Factors

 

Studenten uit het honours programme Aviation Engineering hebben de factsheet Human Factors

geschreven. Ze schreven over de factsheet:

De luchtvaart industrie wordt jaarlijks steeds veiliger. De geleerde lessen van de incidenten en

ongelukken dragen hieraan bij. Gedurende de eerste helft van de twintigste eeuw waren ongelukken

voornamelijk te wijten aan technische mankementen. Door de jaren heen werd men er ook van

bewust dat ongelukken kunnen gebeuren in situaties zonder technische mankementen. Hierdoor zijn

menselijke factoren, ofwel human factors, steeds belangrijker geworden. Tegenwoordig blijken

human factors zelfs met 80% de grootste aandeelhouders te zijn van ongelukken binnen de

luchtvaart.

Binnen onderzoek wordt veel aandacht geschonken aan human factors. De vraag is of dit terecht is,

gezien de omgeving van grote invloed is op het functioneren van personen. Onderzoekers zouden

minder de focus moeten leggen op de schuldvraag en zouden het meer moeten benaderen als een

groter geheel, hetgeen wat achter het menselijke handelen schuilt. De factsheet draagt bij aan een

groter begrip van ongelukken binnen de luchtvaart die zijn gerelateerd aan menselijke grenzen,

externe factoren en prikkels vanuit de organisatie.

 

De factsheet Human Factors kunt u lezen via deze link.

 

Factsheet Selectivity

 

Studenten uit het honours programme Aviation Management hebben de factsheet Selectivity

geschreven. Ze schreven over de factsheet:

Met het tekenen van het luchthavenbesluit mag Eindhoven Airport zich verder gaan ontwikkelen en

stap voor stap een deel van de groei van Schiphol overnemen. Tot november 2015 mogen 10.000

extra vliegtuigbewegingen plaatsvinden, waarmee de eerste concrete stap in het selectiviteitsbeleid

is gezet.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bedoelt met selectiviteit dat de vraag naar

luchtvaartverbindingen en het aanbod aan luchthavencapaciteit goed op elkaar worden afgestemd.

De overheid beoogt zo de capaciteit van Schiphol voor mainport gerelateerd verkeer volledig te

exploiteren. Lelystad en Eindhoven verzorgen de capaciteit voor niet mainport gerelateerd verkeer.

De factsheet Selectivity behandelt de beredenering achter selectiviteit, die teruggaat op de

introductie van begrippen als mainport en hub-functie in de jaren ’80. De noodzaak voor

marktregulatie en het beoogde multi-airport systeem komen vervolgens aan bod, gevolgd door de

segmentatie die het selectiviteitsbeleid voorstelt. De factsheet sluit af met de uitgebreide discussie

onder alle betrokken partijen over de criteria van selectiviteit. Uitgangspunten als de waarde van de

mainport of de waarde van transfer versus OD passagiers blijken verschillende zienswijzen te kennen.

 

De factsheet Selectivity kunt u lezen via deze link.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hartelijke groet, namens de eindredactie van luchtvaartfeiten.nl,

Drs. Joris Vlaming

www.luchtvaartfeiten.nl

twitter.com/Luchtvaartfeit